Dlaczego mniej znaczy więcej – minimalizm w pakowaniu. 0
Dlaczego mniej znaczy więcej – minimalizm w pakowaniu.

 

Krzykliwe nadruki, kolorowe bibułki i wypełniacze, satynowe woreczki, holograficzne koperty bąbelkowe, kolorowe taśmy pakowe, liściki z podziękowaniami za zamówienie, gratisy i wiele innych. Taki styl pakowania zamówień online promowany jest w mediach społecznościowych. Właściciele małych przedsiębiorstw z branży e-commerce prześcigają się w nagrywaniu procesu pakowania zamówień. Jeden z popularniejszych aktualnie filmów, na którym uwieczniono pakowanie dwóch plastikowych kubków, ma już prawie 3,5 miliona wyświetleń i 15 tysięcy komentarzy. Skąd jego popularność? Przykład jest długi, ale dobrze obrazujący panujące obecnie trendy w świecie mediów społecznościowych.

Właścicielka małego biznesu postanowiła nagrać pakowanie zamówienia pochodzącego z jej sklepu internetowego. Firma specjalizuje się w sprzedaży wielorazowych plastikowych kubków, słomek, czyścików do słomek i gumowych nakładek (uszczelek) na słomki, które zapobiegają przeciekaniu kubeczków. Na potrzeby filmu nagrany został proces pakowania zamówienia składającego się z:

  • dwóch plastikowych kubków,
  • sześciu słomek,
  • czyścika do słomek,
  • kilkunastu nakładek (uszczelek) na słomki,
  • oraz czterech kolorowych naklejek (do ozdobienia kubków).

Każda z sześciu słomek została pojedynczo umieszczona w papierowym etui, następnie pakunek owinięto zbiorczo różowym papierem pakowym. Oddzielnie, tym razem w niewielkim kartoniku, umieszczono gumowe uszczelki na słomki. W kolejnym papierowym pudełeczku znalazły się cztery niewielkie naklejki. Dwa plastikowe kubki zabezpieczono najpierw tekturowymi wypełniaczami, które następnie owinięto różowym papierem. Po żmudnym owijaniu nadszedł czas na opakowanie zbiorcze dla całego zamówienia – karton! Wnętrze kartonu autorka filmu wyłożyła... arkuszem różowego papieru, w środku umieściła wszystkie dotychczasowe zawiniątka – dwa z kubkami, jedno ze słomkami, jedno z czyścikiem, na wierzch dołożyła dwa małe kartoniki z naklejkami i uszczelkami, następnie dodała jeszcze jedną naklejkę (w ramach gratisu do zamówienia) i zabrała się do zamknięcia kartonu. Najpierw chwila ugniatania różowego papieru, na to jeszcze jeden arkusz wypełniacza (tym razem brązowego), na samą górę kolejna warstwa różowego papieru, jeszcze tylko mała karteczka z podziękowaniem za zakup. Dopiero po wykonaniu tych wszystkich czynności, karton został zamknięty i zaklejony różową, personalizowaną taśmą pakową. Co zrobił klient po otrzymaniu przesyłki? Zapewne bardzo się ucieszył i przy odrobinie szczęścia (dla autorki filmu) zrobił zdjęcie paczki, wrzucił je na swoje konto na Instagramie a następnie poświęcił kilka minut na rozpakowanie zamówienia i kolejne kilka na wyniesienie śmieci.

Podczas gdy algorytmy serwisów społecznościowych promują filmiki z najbardziej kolorowymi, bogatymi i wymyślnymi opakowaniami, prawdziwy rynek opakowań – ten z pozoru „mniej medialny”, zdaje się zmierzać w zupełnie przeciwnym kierunku. Na przestrzeni ostatnich lat zauważalne jest odwrotne podejście do pakowania, które coraz mocniej zyskuje na znaczeniu, również pod względem marketingowym i wizerunkowym. Prostota w opakowaniu zawsze się obroni. Trzeba jednak zapamiętać, że prostota to nie tylko brak bałaganu, pstrokacizny, kilogramów zużytych materiałów i przesadnych zdobień.

Czym jest minimalizm, a czym nie?

Motto minimalizmu brzmi „pomiń niepotrzebne rzeczy”. W odniesieniu do opakowań konsumenckich oznaczałoby to ograniczenie zbędnych materiałów opakowaniowych, a także uproszczenie ich pod względem wizualnym. Należy wyraźnie zaznaczyć, że minimalistyczne opakowanie nie oznacza cięcia kosztów i dorabiania filozofii do słabej jakości opakowań, wykonanych z najtańszych surowców. Minimalizm w opakowaniach to precyzyjny, zwięzły i estetyczny projekt, który podkreśla przesłanie marki. Ekstremalna prostota materiałów i opakowań stała się swego rodzaju formą marketingowego buntu. W świecie, w którym wszystko, co nas otacza jest krzykliwe i pstrokate, całkowita prostota staje się znacznie bardziej zauważalna. Zwykłe białe pudełko, z jedną linią czarnego tekstu, potrafi dać wytchnienie na tle wizualnego szaleństwa.

Pozytywny wpływ minimalizmu na środowisko

Kolejnym ważnym argumentem za minimalistycznym podejściem do pakowania, jest redukcja wpływu opakowań na środowisko. Minimalistyczne pakowanie redukuje nie tylko treści wizualne zawarte na opakowaniach, ale również ilość materiałów użytych do ich powstania. Skupia się często na użyciu tylko jednego surowca, przykładowo kartonu jako opakowania zbiorczego i szarego/brązowego wypełniacza do zabezpieczenia zawartości przesyłki. Ten sposób pakowania znacznie ułatwia jego późniejszy recykling.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl